Přeskočit na obsah
Domů » Tipy, triky, rady a články přímo od kapitána. » Jak získat řidičák na loď (VMP) a stát se kapitánem?

Jak získat řidičák na loď (VMP) a stát se kapitánem?

Není to velká věda. V článku se dozvíš, jaké „papíry na loď“ existují a jak postupovat, abys doklady získal. Pro začátek si ale udělejme trochu pořádek v termínech. 

ŘIDIČÁK NA LOĎ  – se správně nazývá PRŮKAZ VŮDCE MALÉHO PLAVIDLA (zkráceně VMP). Loď se totiž neřídí, ale vede 🙂 Každopádně my se slova řídí nebojíme a ve spojení s lodí ho bez výčitek, i když nesprávně, používáme.

KAPITÁN – pro někoho to bude možná zklamání, ale kapitán není každý, kdo vede loď. Stát se kapitánem vyžaduje dlouhou praxi a náročné zkoušky. Ale není třeba věšet hlavu, pokud ti stačí loď do 20 metrů délky s kapacitou maximálně 12 osob (= malé plavidlo), vystačíš si s výše zmiňovaným VMP. A jak již název napovídá, bude z tebe vůdce malého plavidla. To je taky dobrý, ne? A kdyby tě to moc mrzelo, tak před neznalým publikem si klidně říkej kapitán, ale do občanky si  to radši nepiš 🙂 

Když teď máme jasno v termínech, pojďme se podívat na to, jaké druhy VMP existují, aby ses mohl rozhodnout, který průkaz vlastně chceš: 

VMP můžeme dělit podle toho, KDE PLATÍ:  

  • Průkaz vůdce malého plavidla – platí výhradně pro plavbu v ČR.
  • Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla – platí i v zahraničí. A můžeš jej mít pro tyto oblasti:
    • oblast I – zahraniční vnitrozemské vodní cesty (na kterých je oprávnění uznáváno).
    • oblast C – pobřežní mořské vody (na kterých je oprávnění uznáváno), do 1 námořní míle od pevniny nebo pobřežních ostrovů, do 4° Beaufortovy stupnice.
Vzor průkazu pro plavbu pouze v České republice (zdroj SPS)
Vzor průkazu pro plavbu v České republice i zahraničí (zdroj SPS)

Za nás se vyplatí udělat si průkaz mezinárodní – budeš skládat stejnou teoretickou zkouškou jako u průkazu jen pro ČR a dostaneš doklad, který obsahuje jak průkaz vůdce malého plavidla pro ČR, tak oblast I (zahraniční vnitrozemskou plavbu).

Pokud chceš vyrazit na moře (oblast C), je třeba složit navíc teoretickou zkoušku z teorie plavby na moři. Je to sice pár otázek navrch, ale doporučujeme si ji udělat. I kdybys nyní neplánoval být mořeplavcem, nikdy nevíš, kdy potom zatoužíš 🙂 (každopádně si lze oblast C doplnit případně i časem, jen se budeš muset znovu hlásit na zkoušku a platit správní poplatek).

Jen pozor – když budeš v zahraničí, můžeš vést jen plavidlo, které neprovozuje koncesovanou lodní dopravu.

Tak, teď už víš, kde průkaz platí. Ale tím nekončíme…

VMP můžeme dělit podle toho, na JAKÝ TYP LODI JE.

Základní dělení je na:

  • motorové lodě
  • plachetnice

V rámci těchto se pak rozlišují další podkategorie:

Motorové lodě – M (motor bez omezení výkonu), M20 (motor do 20 kW), M24 (délka lodě 24 m). Plachetnice – S (bez omezení plochy plachty), S20 (plocha plachty do 20 m2).

Podrobné dělení a vysvětlení najdeš na stránkách plavební správy.

Loďoškola se zaměřuje na jednu z nejběžnějších kategorií – kategorii M – tedy na motorové lodě bez omezení výkonu.

Motor nebo plachta? Co je tvému srdci blíž?

Teď už bys měl mít jasno, po kterém dokladu a po jaké kategorii toužíš 🙂 Pokud po kategorii M, čti dál, dozvíš se, jaké podmínky musíš splnit 🙂

Jaké jsou podmínky získání VMP v kategorii M?

  • Věk alespoň 16 let
  • Ověření praktických dovedností u pověřené osoby (tedy například u nás v Loďoškole, kde nejen ověřujeme, ale umíme to vzít i od píky a naučíme tě „řídit“ lodě, abys ověření hravě zvládl/a). 
  • Teoretická zkouška formou testu na Státní plavební správě.

Jaký je postup?

  1. Nejprve absolvuješ ověření praktických dovedností a získáš osvědčení (třeba u nás, jak to probíhá, se dozvíš v tomto článku).
  2. U svého praktického lékaře si zajistíš lékařský posudek o zdravotní způsobilosti (formulář zde).
  3. Žádost ke zkoušce podáš ideálně elektronicky – nově přes Portál dopravy. Přihlášení do portálu probíhá pomocí identity občana (lze využít i bankovní identita). Vše pak najdeš pod kategorií Plavba -> Přihlášení na zkoušku a vydání nového průkazu Vůdce malého plavidla a rekreačního plavidla – je to jednoduché a návodné. Vyplníš formulář, přiložíš přílohy, vybereš si termín zkoušky a zaplatíš správní poplatek 500 Kč. Pokud bys měl problém s elektronickou přihlášku, lze vše vyřídit osobně také na pobočce Státní plavební správy.
  4. Ještě v ten den, kdy složíš zkoušku, odcházíš s platným dokladem.

Pokud se rozhodneš pro ověření praktických dovedností u nás, rádi ti pomůžeme.

Ukázka z Portálu dopravy
Ukázka z Portálu dopravy

Tak a teď snad víš vše potřebné 🙂 Pokud ještě tápeš, můžeš se podívat na webovky Státní plavební správy, kde je vše dopodrobna popsané, nebo nám napiš, rádi ti poradíme. A těšíme se na tebe u nás v Loďoškole, kde společně a hravě zvládneme první krok směrem k tvému vysněnému „řidičáku na loď“.

4 komentáře na “Jak získat řidičák na loď (VMP) a stát se kapitánem?”

  1. Ano mám zájem a v dohledné době budu moc moc rád když absolvuju kurz plus budu vůdce lodi s pozdravem a přání spokojeného života se všemi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *